Matkaliput ja vyöhykkeet
Helsingin seudun liikenteen matkustusalue eli HSL-alue jaetaan neljään vyöhykkeeseen. Ne on nimetty kirjaimilla A, B, C ja D.
Matkustusvyöhykkeet
Vyöhykkeillä A, B ja C sijaitsevat Helsinki, Espoo, Kauniainen ja Vantaa. Vyöhykkeellä D sijaitsevat Kerava, Sipoo, Tuusula, Kirkkonummi ja Siuntio.
Vyöhykkeiden rajat eivät kuitenkaan seuraa kuntien rajoja. Rajat on määritelty sen mukaan, miten pitkä matka jollekin alueelle on Helsingin keskustasta.

Lippujen hinnat perustuvat matkan pituuteen eli etäisyyteen Helsingin keskustasta.
Valitse lippusi niin, että se on voimassa kaikilla niillä vyöhykkeillä, joiden kautta matkustat.
Näin valitset matkalipun
Suurin osa Helsingistä kuuluu A- ja B-vyöhykkeisiin. Käytä AB-lippua, kun matkustat Helsingissä.
Huomaa, että jotkin Itä-Helsingin alueet ovat C-vyöhykkeellä. Tarvitset ABC-lipun tai BC-lipun, kun matkustat Helsingin C-vyöhykkeellä. Helsingin C-vyöhykkeeseen kuuluu viisi kaupunginosaa:
- Ultuna
- Östersundom
- Karhusaari
- Talosaari
- Salmenkallio.
ABC-lipulla pääset esimerkiksi Helsingin linja-autoasemalta Östersundomiin. Jos lähdet matkaan Itäkeskuksesta ja olet menossa Östersundomiin, hanki BC-lippu.
Käytä BC-lippua, kun matkustat
- Espoossa
- Kauniaisissa
- Vantaalla.
Suuri osa Länsi-Espoosta ja Vantaasta on C-vyöhykkeellä. Jos esimerkiksi matkustat Helsingin rautatieasemalta Vantaan lentokentälle, tarvitset ABC-lipun. Kun lähdet lentokentälle B-vuohykkeeltä, esimerkiksi Kauniaisista tai Vuosaaresta, osta silloin BC-lippu.
Käytä D-lippua, kun matkustat
- Keravalla
- Sipoossa
- Tuusulassa
- Kirkkonummella
- Siuntiossa.
BCD-lippu ei kelpaa A-vyöhykkeellä eli Helsingin keskustassa. Esimerkiksi matkaa Espoosta Keravalle ei saa tehdä Helsingin keskustan kautta, jos sinulla on BCD-lippu.
ABCD-lipulla saat matkustaa koko HSL-alueella.
Katso matkustusvyöhykkeet kartalta
Reittiopas (reittiopas.fi)