Matkakortti ja HSL-sovellus

Matkan voi maksaa matkakortilla eli HSL-kortilla. Voit maksaa matkan myös HSL-sovelluksella, joka asennetaan matkapuhelimeen.

Matkakortti

Matkakortille voit ladata

  • kautta eli aikaa
  • arvoa eli rahaa.

Jos kuljet joukkoliikenteellä säännöllisesti kouluun tai työhön, matkakorttiin kannattaa ladata aikaa. Jos matkustat harvoin, matkakorttiin kannattaa ladata rahaa. Voit myös ladata samalle kortille rahaa ja aikaa.

Kun kortille on ladattu rahaa, matkakortilla voi maksaa samaan aikaan monen henkilön matkan.

Voit hankkia oman henkilökohtaisen matkakortin HSL-palvelupisteestä. Ota mukaasi ajokortti, passi tai henkilöllisyystodistus. Henkilökohtaista matkakorttia saa käyttää vain se henkilö, jonka nimi on kortissa.

Haltijakohtaista matkakorttia voi käyttää kuka tahansa. Haltijakohtaisia matkakortteja myyvät kaikki palvelupisteet ja myyntipisteet, kuten R-kioskit.

Uusi matkakortti maksaa 5 euroa.

HSL-sovellus

HSL-sovelluksella voit ostaa

  • kausilippuja
  • kertalippuja
  • vuorokausilippuja.

Matka pitää ostaa ja lipun pitää olla puhelimessasi, ennen kuin nouset kulkuvälineeseen tai siirryt metron tai Suomenlinnan lautan laiturialueelle.

Maksat HSL-sovelluksessa ostetut matkaliput maksukortilla.

HSL-sovellus toimii Android ja IPhone -älypuhelimissa. Pääset asentamaan sovelluksen oman puhelimesi sovelluskaupasta.