Hätätilanteet

Soita hätänumeroon 112 kiireellisessä hätätilanteessa, kun esimerkiksi henki tai terveys on vaarassa.

Hätänumeroon vastaava päivystäjä hälyttää paikalle tarvittaessa ambulanssin, poliisin tai palokunnan.

Hätänumero 112 toimii kaikkialla Suomessa. Voit soittaa hätänumeroon ilmaiseksi kaikista puhelimista. Älä laita numeron 112 eteen suuntanumeroa – nämä kolme numeroa riittävät.

Näin hälytät apua:

  1. 1

    Soita numeroon 112.

  2. 2

    Kerro, mitä on tapahtunut.

  3. 3

    Kerro tarkka osoite, jonne tarvitset apua.

  4. 4

    Vastaa kysymyksiin.

  5. 5

    Toimi ohjeiden mukaan.

  6. 6

    Lopeta puhelu vasta sitten, kun saat siihen luvan.

Aivohalvaus on hätätilanne

Jos epäilet läheisellä ihmisellä aivohalvausta tai muuta aivoverenkiertohäiriötä, on tärkeää toimia nopeasti. Soita heti hätänumeroon 112 ja kuuntele ohjeita.

Aivohalvaus alkaa yleensä yllättäen. Potilas ei itse välttämättä tunnista ensimmäisiä oireita. Oireita voivat olla

  • suupielen roikkuminen
  • puhehäiriöt
  • näköhäiriöt
  • käsissä tai jaloissa ei ole voimaa tai tuntoa.

Tällaiset oireet täytyy tutkia heti.

Lue yleiskielellä lisää hätätilanteessa toimimisesta
Hätänumero 112 (www.112.fi)

Sivuilla on tietoa, miten soitat hätänumeroon ja millaisessa tilanteessa kannattaa soittaa.