Matkustaminen

Joukkoliikenteellä matkustaminen on sujuvaa, kun suunnittelet matkasi etukäteen.

Pysäkillä

Anna kädellä pysäytysmerkki bussin tai raitiovaunun kuljettajalle hyvissä ajoin. Käytä pimeänä aikana heijastinta. Heilauta heijastinta pysäkillä, jotta kuljettaja huomaa sinut.

Pidä kättä ylhäällä, kunnes kuljettaja panee vilkun päälle pysähtymisen merkiksi.

Metrojunille ja lähijunille ei tarvitse näyttää pysähtymismerkkiä.

Kun nouset kulkuvälineeseen

Pyörätuolilla ja lastenvaunujen kanssa matkustavat menevät bussiin keskiovesta. Muut matkustajat menevät sisään etuovesta.

Raitiovaunuihin, lähijuniin ja metroihin voi mennä sisään kaikista ovista. Väistä kuitenkin ensin niitä, jotka ovat tulossa ulos.

Matkan maksaminen matkakortilla

Useimmat matkustajat maksavat matkansa matkakortilla eli HSL-kortilla.

Näytä matkakortti kortinlukijalle aina, kun nouset bussiin. Lähijunassa, metrossa ja raitiovaunussa matkakorttia ei tarvitse näyttää kortinlukijalle, jos korttiin on ladattu kautta eli aikaa.

Jos matkakorttiisi on ladattu aikaa, älä paina kortinlukijan painikkeita. Riittää, että näytät kortin rauhallisesti kortinlukijan lukualueelle. Ota kortti pois vasta sen jälkeen, kun valo on syttynyt ja kortinlukijasta kuuluu piip-ääni.

Jos haluat maksaa matkasi matkakortin arvolla, käytä kortinlukijan painikkeita. Valitse oikea lippu kortinlukijan näytöltä. Maksa lippu näyttämällä matkakorttia kortinlukijalle. Kortinlukijan näyttö kertoo, kuinka kauan lippu on voimassa.

Lue lisää matkan maksamisesta matkakortilla

Matkan maksaminen kertalipulla

Voit maksaa matkan myös kertalipulla. Kertalipun voit ostaa

  • matkakortilla eli HSL-kortilla
  • lippuautomaatista
  • R-kioskeista
  • HSL-sovelluksella.

Lue lisää matkakortista ja kertalipuista

Matkan maksaminen HSL-sovelluksessa

Matkapuhelimeen ladattavalla HSL-sovelluksella voi maksaa

  • kertalippuja
  • vuorokausilippuja
  • lisävyöhykelippuja
  • kausilippuja

Seuraa HSL-sovelluksen ohjeita, kun ostat lippuja. Oma matkalippusi näkyy sovelluksen Lippusi-kohdassa.

Osta aina lippu ajoissa. Varmista, että lippu on saapunut puhelimeesi ennen kuin astut liikennevälineeseen tai siirryt metron rullaportaisiin.

Liikennevälineessä

Liikennevälineissä on istumapaikkoja, jotka on tarkoitettu ensisijaisesti vanhuksille ja liikuntaesteisille. Paikkoja ei ole aina merkitty erikseen. Huomaavainen matkustaja antaa istumapaikan sille, jonka on hankala matkustaa seisten.

Bussista ja raitiovaunusta poistutaan yleensä keski- tai takaoven kautta. Jos liikkuminen on hankalaa, voi käyttää myös etuovea.

Bussin ja raitiovaunun ovet sulkeutuvat automaattisesti. Kun painat nappia, jossa on lastenvaunun kuva, ovet pysyvät auki pidempään kuin normaalisti.

Liukuportaissa

Seiso liukuportaiden oikeassa reunassa. Jätä vasen reuna vapaaksi niitä varten, jotka haluavat ohittaa.

Pieniä lapsia ei saa päästää yksin liukuportaisiin.

Älä kuljeta liukuportaissa

  • lastenvaunuja
  • lastenrattaita
  • polkupyöriä
  • suuria lemmikkieläimiä
  • matkatavaroita.

Käytä niiden kuljettamiseen hissiä.

Esteetöntä matkustamista

Joukkoliikenne on pyritty suunnittelemaan niin, että liikennevälineisiin pääsee helposti esimerkiksi pyörätuolilla tai lastenvaunujen kanssa.

Metrot ja lähijunat

Metroasemilla ja lähijuna-asemilla on hissit. Metrossa laiturin ja metrovaunun välillä ei ole kynnyksiä. Myös monissa lähijunissa on matala lattia, joten niihin pääsee asemalaiturilta helposti pyörätuolilla ja lastenvaunujen kanssa.

Raitiovaunut

Raitiovaunuliikenteessä on sekä matala- että korkealattiaisia vaunuja. Matalalattiaisiin raitiovaunuihin pääsee pysäkeiltä ilman kynnystä. Niissä on kahden etummaisen oven kohdalla tilaa lastenvaunuille ja pyörätuoleille.

Liikenteessä on myös matalalla väliosalla varustettuja raitiovaunuja. Matala osa sijaitsee vaunun keskellä.

HSL:n aikatauluihin, pysäkkien aikatauluihin ja internet-aikatauluihin on merkitty erikseen ne vuorot, joilla ajaa korkealattiainen raitiovaunu.

Bussit

Lähes kaikki bussit ovat matalalattiaisia. Korkealattiaisia busseja on liikenteessä lähinnä ruuhka-aikoina.

Pyörätuolilla ja lastenvaunujen kanssa matkustavat menevät bussiin keskiovesta. Muut matkustajat menevät sisään etuovesta.

HSL:n aikatauluihin, pysäkkien aikatauluihin ja internet-aikatauluihin on merkitty erikseen ne vuorot, joilla ajaa korkealattiainen bussi.

Lue yleiskielellä lisää joukkoliikenteessä matkustamisesta
Ohjeita ja neuvoja matkustajille (www.hsl.fi)

Sivuilla kerrotaan esimerkiksi, mitä pitää tehdä, jos matkakortti katoaa. Sivuilla on tietoa myös siitä, miten eri vammaisryhmät on otettu joukkoliikenteessä huomioon.