Kausiliput ja muut liput
Kausilippu
Kun haluat käyttää matkustamiseen kausilippua, ostat kautta eli aikaa matkakortille tai matkapuhelimen HSL-sovellukseen. Kausilipulla voit matkustaa ilman rajoituksia oman matkustusvyöhykkeesi sisällä.
Jos käytät matkakorttia, saat itse valita, kuinka monta päivää haluat ladata kortille. Aikaa saa ladata vähintään 14 päivää ja enintään yhden vuoden.
Jos käytät matkapuhelimen HSL-sovellusta, voit ostaa aina voimassa olevan kausilipun. Silloin HSL veloittaa maksun tililtäsi 30 päivän välein.
Lisävyöhykelippu
Voit laajentaa kausilippusi matkustusaluetta ostamalla lisävyöhykelipun. Jos sinulla on esimerkiksi BC-kausilippu ja olet menossa Helsingin keskustaan, tarvitset A-lisävyöhykelipun.
Maksat lisävyöhykelipun matkakortille ladatulla rahalla tai matkapuhelimen HSL-sovelluksella.
Kertalippu
Kertalippu ladataan kertakäyttöiselle kortille. Sen voi ostaa
- lippuautomaatista
- monista kioskeista ja marketeista
- matkakortilla, jos olet ladannut kortillesi arvoa eli rahaa
- matkapuhelimen HSL-sovelluksesta.
Lasten kertalippu on puolet halvempi kuin aikuisten lippu. Lastenlipulla saavat matkustaa 7–17-vuotiaat lapset ja nuoret.
Matkustaminen useassa liikennevälineessä
Voit matkustaa samalla kertalipulla useassa eri kulkuvälineessä. Voit vaihtaa esimerkiksi junasta bussiin tai metroon.
Kertalipussa on eripituisia vaihtoaikoja. Vaihtoaika riippuu siitä, kuinka monelle vyöhykkeelle lippu on ostettu. Näet lipusta, kuinka kauan se on voimassa.
Jos ostat kertalipun automaatista, lipun voimassaolo alkaa ostohetkestä. Muiden kertalippujen voimassaolo alkaa, kun näytät lipun kortinlukijalle.
Saat jatkaa matkaa perille asti, vaikka lipun voimassaoloaika päättyisi matkan aikana.
Lippujen vaihtoajat
80 minuuttia AB-, BC- ja D-lipuilla
90 minuuttia ABC- ja CD-lipuilla
100 minuuttia BCD-lipuilla
110 minuuttia ABCD-lipuilla.
Vuorokausilippu
Vuorokausilippu on voimassa 1–7 vuorokautta. Voit itse valita, kuinka monelle vuorokaudelle ostat lipun. Voit myös valita, millä vyöhykkeillä matkustat.
Lipun voimassaolo alkaa, kun näytät sen kortinlukijalle ensimmäisen kerran. Kortinlukijan painikkeita ei tarvitse painaa. Kortinlukijan näytöltä näet, kuinka kauan lippu on voimassa.
Lasten vuorokausilippu on puolet halvempi kuin aikuisten lippu. Lastenlipulla saavat matkustaa 7–17-vuotiaat lapset ja nuoret.