Hätätilanteet

Soita hätänumeroon 112 kiireellisessä hätätilanteessa, kun esimerkiksi henki tai terveys on vaarassa.

Hätänumeroon vastaava päivystäjä hälyttää paikalle tarvittaessa ambulanssin, poliisin tai palokunnan.

Hätänumero 112 toimii kaikkialla Suomessa. Voit soittaa hätänumeroon ilmaiseksi kaikista puhelimista. Älä laita numeron 112 eteen suuntanumeroa – nämä kolme numeroa riittävät.

Näin hälytät apua:

  1. 1

    Soita numeroon 112.

  2. 2

    Kerro, mitä on tapahtunut.

  3. 3

    Kerro tarkka osoite ja kunta, jonne tarvitset apua.

  4. 4

    Vastaa sinulle esitettyihin kysymyksiin.

  5. 5

    Toimi annettujen ohjeiden mukaan.

  6. 6

    Lopeta puhelu vasta sitten, kun saat siihen luvan.

Aivohalvaus on hätätilanne

Jos epäilet läheisellä ihmisellä aivohalvausta tai muuta aivoverenkiertohäiriötä, on tärkeää toimia nopeasti. Soita heti hätänumeroon 112, jossa neuvotaan, mitä sinun pitää tehdä.

Aivohalvaus alkaa yleensä yllättäen. Sairastunut ei itse välttämättä tunnista ensimmäisiä oireita. Oireita voivat olla

  • suupielen roikkuminen
  • puhehäiriöt
  • näköhäiriöt
  • käsien tai jalkojen voimattomuus tai tunnottomuus.

Tällaiset oireet on tutkittava heti, vaikka ne olisivat ohimeneviä.

Lue yleiskielellä lisää hätätilanteessa toimimisesta
Hätänumero 112 (www.112.fi)

Sivuilla kerrotaan, miten soitetaan hätänumeroon, millaisessa tilanteessa kannattaa soittaa hätänumeroon ja millaista apua hätäkeskuksesta voi saada.