Kirjastokortti
Saat kirjastokortin ja siihen kuuluvan tunnusluvun kirjastosta tai kirjastoautosta. Ensimmäinen kirjastokortti on maksuton.
Kun haet kirjastokorttia, ota mukaasi voimassa oleva henkilötodistus. Se voi olla
- EU-maiden henkilöllisyystodistus
- passi
- suomalainen ajokortti
- kuvallinen Kela-kortti
- vastaanottokeskuksen asukaskortti
- Maahanmuuttoviraston antama oleskelulupakortti.
Kirjastokortti on henkilökohtainen. Olet vastuussa aineistosta, joka lainataan sinun kirjastokortillasi.
Kirjastokortin tunnusluku
Tarvitset tunnusluvun, jos käytät kirjaston
- lainausautomaattia
- tietokoneita
- verkkopalveluita, esimerkiksi varaat aineistoa Helmet-verkkokirjastossa.
Jos kirjastokorttisi katoaa
Jos kirjastokorttisi katoaa, ilmoita siitä heti kirjastoon. Jos kirjasto on kiinni, voit ilmoittaa kortin katoamisesta soittamalla puhelinnumeroon 09 310 85309. Jätä ilmoitus katoamisesta puhelinvastaajaan.
Et ole vastuussa aineistosta, joka on lainattu kortillasi katoamisilmoituksen jälkeen. Kadonneeksi ilmoitettu kirjastokortti poistetaan käytöstä. Uusi kirjastokortti maksaa aikuisille kolme euroa ja alle 15-vuotiaille kaksi euroa.
Alle 15-vuotiaan kirjastokortti
Jos olet alle 15-vuotias, saat kirjastokortin huoltajan suostumuksella. Huoltaja on vastuussa aineistosta, joka on lainattu alle 15-vuotiaan kirjastokortilla.