Helsingin kaupungin museot
Helsingin kaupunginmuseo esittelee oman alueensa historiaa ja kulttuuria. Taidemuseo taas keskittyy taiteen historiaan ja moderniin taiteeseen.
Joissakin museoissa on pieni sisäänpääsymaksu, mutta joihinkin museoihin pääsee ilmaiseksi. Tietoja pääsymaksuista saat soittamalla museoon. Museot kertovat pääsymaksuista myös omilla verkkosivuillaan.
Helsingin kaupunginmuseo
- Aleksanterinkatu 16
Helsingin kaupunginmuseon näyttelyt kertovat Helsingin historiasta. Museo omistaa runsaasti valokuvia. Osa niistä on vuodelta 1902, eli yli sata vuotta vanhoja.
Museossa on erityisesti lapsille tarkoitettu osasto. Sen nimi on Lasten kaupunki. Lapset voivat leikkiä Lasten kaupungin puodeissa ja verstaissa. Ne ovat samanlaisia kuin 1700-luvulla, yli kaksisataa vuotta sitten. Lisäksi heille on paljon muuta toimintaa, esimerkiksi työpajoja.
Muita kaupunginmuseoon kuuluvia toimipisteitä ovat:
- Mannerheimintie 13b (Hakasalmen huvila)
- Kristianinkatu 12 (Ruiskumestarin talo)
- Kirstinkuja 4 (Työväenasuntomuseo)
- Töölönkatu 15 A (Ratikkamuseo9
Helsingin kaupunginmuseoon on ilmainen sisäänpääsy.
Lue yleiskielellä lisää kaupunginmuseosta
Helsingin kaupunginmuseo (www.kaupunginmuseo.fi)
Helsingin taidemuseo HAM
- Salomonkatu 15 (Tennispalatsi)
Helsingin taidemuseossa on oma taidekokoelma ja vaihtuvia modernin taiteen näyttelyitä. Se on yksi Pohjoismaiden suurimmista taidemuseoista.
Taidemuseossa järjestetään myös tapahtumia ja opastettuja kierroksia.
Helsingin taidemuseoon on ilmainen sisäänpääsy jokaisen kuukauden viimeisenä perjantaina.
Lue yleiskielellä lisää taidemuseosta
Helsingin taidemuseo HAM (www.hamhelsinki.fi)